Blogg

Påskens värme står Pichler för

Det är onsdag eftermiddag, och ännu återstår en del arbete med helgens kultursidor. Men tar en paus, för att kunna se den hyllade och uppmärksammade andra filmen av Gabriella Pichler, ”Amatörer”. Känslan är att den snart rinner ut ur biotablåerna.

Även den här gången rör hon sig på den svenska landsbygden, bland vackra sjöar och arbetslöshet. Men för orten Lafors kommer det att vända, för den tyska lågprisjätten Superbilly har planera på att etablera sig i Sverige och nu står det mellan Lafors och potatisstaden Alingsås.

Kommunens Musse, det är det enda namn som nämns, får idén att fråga några högstadieelever om de vill filma sitt Lafors. Det kommer in några filmer, präglade av våld och ensamhet. Men också en film av de två tjejerna Aida och Dana, präglad av oblyg nyfikenhet. Filmerna ratas av kommunledningen, och en professionell filmare (nåja) plockas in.

Men Aida och Dana har funnit ett språk de länge sökt, och givetvis packar de inte ner sin mobiltelefon. De fortsätter filma sin bygd med alla dess människor. De fångar verkligheten, lika sorglig som varm, lika hopplös som hoppfull. Och precis som Pichler aldrig förenklar förenklas inte heller något i Aidas och Danas film.

(Foto: TriArt Film)

Det är en komedi, men under ytan kokar en mängd livsviktiga samtidsfrågor. Om vem som har rätt att ta plats och höja sin röst, om vilken bild vi vill förmedla (nej, Lafors är inte det som kommunen vill förmedla, en Bullerby-bygd), om att bli sedd och accepterad för den en är, om tillhörighet och hemkänsla och om vikten av att se verklighetens både problem och styrkor.

Efter visningen snöar det utomhus. Tack Pichler, din mänskliga värme behöver jag denna kyliga påsk.