Blogg

Opera rätt in i vår egen samtid – oerhört drabbande

Jag ser den här vårens omtalade uppsättning på Malmö Opera, Verdis ”Rigoletto” i den blivande danske teaterchefen Kasper Holtens regi. Jag förstår uppmärksamheten och lovorden. Starka sångare med både utstrålning och röster som griper tag, helt makalös scenografi som lyckas vara storslagen samtidigt som den kommer nära, fångar det lilla.

Men den allra största styrkan är hur Holten & co har lyckats föra in den här historien rakt in i vår egen samtid med manssvin utan minsta gränser, grabbighet och föräldrars oro för sina barn. På så sätt rör de upp debatter om både #metoo och om det är rätt att skydda barn från en omvärld som känns livsfarlig och opålitlig?

Jag är helt tagen efteråt, och känner att jag har svårt att framförallt applådera en av huvudrollerna, Alexey Tatarintsev som Hertigen av Mantua. Applådera honom? Ett svin!

De allra mest övertygande på scen är far och dotter, Rigoletto och Gilda som spelas av Vladislav Sulimsky och Bianca Tognocchi. Men det här är ingen recension, den finns att läsa på vår webb, skriven av Martin Lagerholm.